آیا شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به شهرک صنعتی خدمات می‌دهند؟ نوسازی زیرساخت‌ شهرک‌های صنعتی با درصدی از پرداخت عوارض

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، جواد باصری در همایش گرامیداشت صنایع کوچک گفت: شهرک صنعتی بزرگ شیراز نزدیک به ۶۰ درصد ظرفیت صنعتی استان فارس را دربردارد، البته تا کنون ۵۰ درصد زمین‌های واگذار شده به بهره‌برداری رسیده است و در صورتی که تمامی زمین‌های واگذار شده به بهره برداری برسد، اشتغال ۲۰ هزار نفری به ۴۰ هزار نفر خواهد رسید.  

 مهم‌ترین مشکل شهرک صنعتی بزرگ شیراز مشکل تامین آب صنعتگران

مدیرعامل شرکت خدماتی شهرک صنعتی بزرگ شیراز گفت: در حال حاضر مهم‌ترین مشکل شهرک صنعتی بزرگ شیراز مشکل تامین آب صنعتگران است، آن هم نه در آب صنعتی بلکه در تامین آب شرب، مصرف صنایع غذایی و پرسنل، در خصوص تامین آب مورد نیاز شهرک صنعتی قراردادی منعقد و مبلغ قرارداد نیز پرداخت شده است، از خط انتقال قرارداد فوق تنها ۲هزار متر باقی مانده تا عمده ترینpan>pan> مشکل این شهرک صنعتی حل گردد ولی در استانی با این همه ظرفیت و علی رغم نیاز جدی شهرک صنعتی متاسفانه اجرای خط انتقال به دلایل نامعلوم به کندی پیش می‌رود.

راه نجات کشور از تورم، حمایت از تولید

وی افزود: همه ما می‌دانیم تنها راه نجات کشور از تورم، حمایت از تولید است، راه نجات از مشکلات کشور این است که بهای تمام شده و هزینه تولید کننده را پایین بیاوریم، امروزه با هر روشی از صنعتگر حمایت شود، موجب کاهش فشار روی دوش دولت می‌شود و شرایط معیشتی مردم و جامعه نیز تسهیل ‌می یابد. 

 باصری ادامه داد: در این مقطع شرکت شهرک‌های صنعتی فارس سرمایه‌گذاری‌های خوبی در این شهرک انجام داده است، در حوزه ارتقا کیفیت راه، آسفالت معابر، ترمیم آسفالت جاده دسترس شهرک، تامین روشنایی معابرعمومی و توسعه تصفیه خانه شهرک صنعتی بزرگ نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است.  

مدیرعامل شرکت خدماتی شهرک صنعتی بزرگ شیراز گفت: از عمده‌ترین مشکلات صنعتگران گرفتن خدمات از سوی مجموعه شهرداری می‌باشد، واحدهای صنعتی ۹ درصد ارزش افزوده را طبق قانون به دولت پرداخت می‌کنند که قانون‌گذار ۴ درصد آن را جهت پرداخت عوارض به شهرداری پیش بینی کرده است، اما آیا شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به شهرک صنعتی خدمات می‌دهند؟ 

 وی گفت: چندین سال است مجمع خیرین سلامت استان فارس در کشور رتبه اول را کسب می نماید، سهم صنعتگران و کارآفرینان در کسب این رتبه چقدر است، روا نیست که هرگاه از صنعتگر کمک و همکاری می‌خواهیم هرآنچه در توان دارد را ارائه دهد اما هنگام نیاز به دنبال راهکارهای گریز قانونی برای ندادن خدمات به تولید کننده بگردیم. 

 باصری خاطرنشان کرد: شهرک‌های صنعتی و شرکت‌های خدماتی در کشور درخواست دارند از میزان عوارضی که در ۹ درصد مالیات ارزش افزوده برای شهرداری‌ها گنجانده شده است، یک درصد آن جهت بازسازی و نوسازی زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی تخصیص داده شود. 

 وی ادامه داد: این پیشنهاد در کمیسیون تلفیق مطرح شده است ولی متاسفانه کمیسیون عمران مجلس با موضوع مخالفت نموده است، مسئولیت حمایت و دفاع از این پیشنهاد در کمیسیون تلفیق به عهده علی آبادی وزیر صنایع جناب بوده است که متاسفانه شاهد آن نبودیم، دیگر وزرا در کمسیون حاضر شده و سهم حوزه وزارتی خود را از مالیات بر ارزش افزوده، مصوبه گرفتند، در زمان معرفی علی آبادی با توجه سبقه مدیریتی ایشان، انتظارات زیادی از وزیر داشتیم که متاسفانه برآورده نشد. 

 درنهایت باصری اظهار نمود: در صورت بی توجهی به موضوع تخصیص بودجه جهت بازسازی و نوسازی زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی کشور به زودی با بحران راهبری در شهرک‌ها و نواحی صنعتی مواجه خواهیم شد.