نبود آب در تابستان تعطیلی شهرک صنعتی را در پی دارد...

شهرک صنعتی بزرگ شیراز آب ندارد/ تعطیلی واحدهای صنعتی به دلیل نبود آب

مدیرعامل شرکت خدماتی شهرک صنعتی بزرگ شیراز با هشدار به همه صنعتگران و مسؤولین گفت: اکنون که در اردیبهشت ماه هستیم و هنوز به فصل گرما نرسیده ایم از ساعت ۱۲ ظهر امکان تامین آب برای حدود ۵۰ درصد شهرک میسر نیست و هرچه به فصل گرما نزدیک می‌شویم، این شرایط حادتر می‌شود.

شهرک صنعتی بزرگ شیراز آب ندارد/ تعطیلی واحدهای صنعتی به دلیل نبود آب

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، صنایع و واحدهایی که امروز با همه مشکلات فعالیت می‌کنند، باید در خط مقدم توجه باشند، اما بر عکس و به هر دلیلی که باید متولیان امر توضیح دهند این روزها برخی اقدامات سبب گلایه و نارضایتی فعالان صنعتی و تولیدی و کسانی شده است که همه زندگی خود را گذاشته‌اند تا نیازهای کشورمان تامین شود.

در شرایطی که دشمنان کمر به نابودی نظام و انقلاب بسته و برای ضربه زدن به ایران اسلامی از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند، این صنایع و واحدهای تولیدی کشورمان هستند که در خط مقدم قرار داشته و با تولید خود میهن را از وابستگی به خارج از کشور بی‌نیاز می‌کنند.

اما در این شرایط که واحدها و صنایع با مشکلات زیادی به لحاظ تحریم و فشارهای دشمنان دست به گریبانند، برخی مشکلات و بی‌تدبیری‌های داخلی نیز آنها را از مسیر تولید خارج کرده و آنها را به سوی تعطیلی و خارج شدن از ریل فعالیت سوق می‌دهند.

مدیرعامل شرکت خدماتی شهرک صنعتی بزرگ شیراز درباره شرایط این شهرک در گفتگو با خبرگزاری فارس با انتقاد از عدم تعیین تکلیف آب مورد نیاز زمین‌های واگذار شده در شهرک صنعتی شیراز گفت: باید تکلیف تامین زیرساخت متقاضیان سرمایه گذار در شهرک صنعتی  بزرگ شیراز مشخص شود و مردم بدانند در مجموعه ای که سال های متوالی بدون تامین آب اقدام به واگذاری زمین صورت گرفته، ورود نکنند منابع اب باید تامین شود تا مدیریت صورت گیرد.

جواد باصری ادامه داد: شهرک صنعتی بزرگ شیراز از ابتدای تاسیس تا کنون سه حلقه چاه قابل استفاده در دامنه کوه سبزپوشان داشته که ۱۵ سال است در این شهرک سه حلقه چاه بدون هیچ گونه تغییر ظرفیت یا اضافه نمودن چاه جدید شهرک صنعتی نزدیک به شش فاز توسعه داده شده و جالب است که ضوابط گرفتن مجوز طرح توسعه هر فاز در شهرک های صنعتی مستلزم اخذ مصوبه یک کارگروه متشکل از مسئولین استان از جمله استانداری، مدیران حوزه آب منطقه‌ای، آبفا، مدیران شهرک های صنعتی و دیگر مسئولین که عضو کارگروه تخصصی هستند، می باشد.

فروش مال غیر به دیگران

وی با تاکید به اینکه همه طرح‌های توسعه‌ این شهرک صرفا با همان سه حلقه چاه به تصویب رسیده، گفت: در سیستم قضایی این امر فروش مال غیر قلمداد می گردد، یعنی آبی که قبلا به صنعتگر فروخته شده است، مجددا برای واگذاری زمین های جدید ارائه شود و متاسفانه این تصمیمات در چندین دولت قبل صورت گرفته و  این  مسیر غلط پیوسته ادامه دارد و در این خصوص باید سیستم های نظارت بر عملکرد شرکت شهرک ها پاسخگو باشد.

مدیرعامل شرکت خدماتی شهرک صنعتی بزرگ شیراز ابراز کرد: مشکل کمبود آب شهرک صنعتی خشکسالی نیست، برداشت آبی که از سه حلقه چاه طی ۱۵ سال پیش داشته ایم تا کنون هیچ تفاوتی نداشته، کسری آب شهرک صنعتی از اجاره چاه‌های آب کشاورزی مجاور شهرک تامین می‌شود.

وی به وجود مشکل جدی در این موارد اشاره کرد و گفت: قرار بوده آب ارزان قیمت به دست تولید کننده برسد ولی امروز ناچاریم آب را خریداری کنیم و آن را به صنعتگر بفروشیم؛ لذا بهای تمام شده آب بالا می رود ولی متاسفانه به دلایلی که شاید مصلحت اندیشی مدیران ارشد وقت استان بوده است که صلاح دیدند برای توسعه صنعتی استان زمین های بیشتری واگذار شود و با نیت جذب سرمایه گذار اقدام به واگذاری بدون زیرساخت نموده اند تا در آینده فکری برای کمبود آب و انرژی و زیر ساخت در شهرک صنعتی کنند؛ اما الان صنعتگر دچار مشکل و بحران جدی شده است.

تامین آب فاقد نظارت بهداشتی به صورت تانکر

باصری با هشدار به همه صنعتگران و مسئولین اذعان داشت: اکنون که در اردیبهشت ماه هستیم و هنوز به فصل گرما نرسیده ایم از ساعت ۱۲ ظهر امکان تامین آب برای تقریبا ۵۰ درصد شهرک میسر نیست و هرچه به فصل گرما نزدیک می‌شویم، این شرایط حادتر می شود و برخی از واحدها به خصوص صنایع غذایی که نیاز به مصرف بیشتر آب برای تولیدات محصولات دارند در حال حاضر آب فاقد نظارت بهداشتی را به صورت تانکر از خارج شهرک تامین می‌کنند که این شیوه تامین آب می‌تواند مخاطراتی از جمله آلودگی آب و ایجاد یک شغل کاذب فروش آب کشاورزی را در بر داشته باشد.

قولی که داده شد تا قولی دیگر داده شود!

مدیرعامل شرکت خدماتی شهرک صنعتی بزرگ شیراز خبر نوید بخشی از سوی شرکت شهرک‌ها داد و گفت: نویدی داده شده که میزان ۴۰ لیتر بر ثانیه آب از آبفا شیراز تامین بشود که تا امروز این امر محقق نشده است زیرا در ابتدا قرار بود ۲۲ بهمن سال ۱۴۰۱ این اتفاق رخ دهد اما متاسفانه طبق اطلاع داده شده آبفا شیراز برای اجرای خط لوله کار را با تاخیر انجام داده ولی اکنون با دریافت گزارش از مدیران مربوطه، تیرماه شاهد اتصال این خط لوله خواهیم بود.

وی در پاسخ به آماده بودن زیر ساخت‌های این خط لوله آب بیان کرد: زیرساخت داخلی از همان ابتدا توسط شرکت شهرک‌ها اجرا شده و در مسیر جاده دسترسی خط لوله تا داخل شهرک نصب شده و منتظر خط انتقال از بیرون شهرک هستیم که باید به ابتدای جاده دسترسی رسیده و به شهرک متصل شود.

نبود آب در تابستان تعطیلی شهرک صنعتی را در پی دارد

محمد رضا نعمتی، رئیس هیئت مدیره شرکت خدماتی شهرک صنعتی بزرگ شیراز نیز با هشدار به امکان عدم تامین آب در تیرماه اذعان کرد: در صورتی که این وعده محقق نشود در تابستان ناچاریم یک روز در میان ۵۰ درصد شهرک صنعتی را تعطیل کنیم تا بقیه امکان فعالیت داشته باشند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه آیا با اتصال این میزان آب به شبکه شهرک صنعتی می‌توان کمبود آب را جبران کرد، گفت: قطعا خیر، زیرا انشعاباتی که واگذار شده تقریبا ۵ برابر منابع آب موجود است ولی با توجه به اینکه همه این انشعابات اکنون به مدار تولید متصل نیستند با این ۴۰ لیتر به طور موقت امسال را بدون مشکل پشت سر خواهیم گذاشت اما حداقل باید ۱۵۰ لیتر دیگر به این میزان اضافه شود تا تامین تعهد ایجاد شده در شهرک صنعتی صورت بپذیرد.

نعمتی در پیشنهادی اذعان داشت: تامین آب شرب شهر شیراز تقریبا از تعداد زیادی چاه‌های آب صورت می‌پذیرد که با توجه به خط انتقالی که از سد درودزن برای تامین آب شرب مردم اجرا می‌شود تعدادی از آن چاه ها آزاد می گردد و پیشنهاد می کنم اگر امکان باشد در قالب یک تفاهم نامه تعدادی از این چاه‌ها به شهرک صنعتی بزرگ شیراز اختصاص یابد و راهکار دیگر استحصال پساب است که یا از تصفیه خانه شیراز یا تصفیه خانه خود شهرک صنعتی باید صورت پذیرد، این پساب می‌تواند تامین آب فضای سبز شهرک صنعتی و واحدهایی که آب غیر شرب و غیر بهداشتی لازم دارند را انجام دهد ولی به نظر بنده خیلی تاثیر گذار نیست زیرا عمده واحد هایی که در شهرک صنعتی فعال هستند، آب را برای تولید یا منابع انسانی نیاز دارند‌.

امکان فعالیت صنعتگر در شیفت دوم مقدور نیست

رئیس هیئت مدیره شرکت خدماتی شهرک صنعتی بزرگ شیراز با اشاره به اینکه محل ذخیره سازی آبرسانی داریم اما منابع آبی جوابگوی شهرک صنعتی نیست، ابراز داشت: مخازن آب شهرک صنعتی در دامنه کوه قرار دارد که متاسفانه یکی از آنها هیچ وقت به آبگیری نمی‌رسد و دو مخزن دیگر هم کمتر از نصف آبگیری می‌شود ضمن اینکه از ساعت ۶ عصر حتی در فصل زمستان امکان فعالیت صنعتگر در شیفت دوم مقدور نیست و فقط صنعتگرانی می‌توانند در شیفت عصر فعالیت کنند که دارای مخازن ذخیره آب بزرگ در واحد خود باشند.

به گزارش خبرگزاری فارس، به نظر می‌رسد مسؤولان استان از وضعیت شهرک‌های صنعتی استان غافل هستند و تاکنون این مشکلات به چشم آنها نیامده و به گوش آنها نرسیده است، چرا که مشکل آب یک شهرک صنعتی بزرگ باید پیش از این رفع شده بود تا مشکلات کوچک به یک معضل بزرگ تبدیل نشود.

گزارش از: رضا کوهی شوریجه