همایش روز ملی صنعت و معدن برگزار گردید

به گزارش روابط عمومی شرکت خدماتی شهرک صنعتی بزرگ شیراز به نقل از شیرازه معاون امور صنايع وزارت صنعت، معدن و تجارت در همایش روز صنعت و معدن و آیین تجلیل از واحدهای صنعتی برتر استان فارس با بیان اینکه طی یک‌سال اخیر مشکلات در حوزه‌ی صنعت تغییر کرده است، بهترین راهکار فائق آمدن بر مشکلات را ایجاد شفافیت در مسیرهای اقتصادی دانست.

محسن صالحی‌نیا ایجاد شرایط نرمال اقتصادی را در بهبود شرایط و افزایش رضایت اقتصادی بسیار تاثیرگذار دانست و گفت: تمام تلاش دولت این است که با شناخت، درک مشکلات و حل مشکلات داخلی و بین المللی، حداکثر حمایت را از واحدها داشته باشد .

وي افزود: همه واحدهای تجاری از بانک‌ها تسهیلات گرفته اند اما در شرایط فعلی باید موارد را به صورت خرد بررسی و اگر نظام بانکی نیاز به اصلاح داشته باشد توسط متخصصین و دست اندرکاران مورد بررسی و اصلاح قرار گیرد.

معاون امور صنايع وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به مشكلات حادث شده در نظام ارزی، خاطرنشان كرد: منابع ارزي از جمله مشكلاتي است كه اين روزها واحدهاي توليدي با آن دست و‌پنجه نرم می‌کنند.

هیچ واحد تولیدی نباید محدودیتی برای تامین مواد اولیه داشته باشد

صالحي نيا با تاكيد بر ايجاد تعادل میان صادرات و واردات در شرایط فعلی، عنوان كرد: شاید این تعادل بخشی به بروکراسی قلمداد شود اما لازم به ذکر است که هیچ واحد تولیدی در هر گروه کالایی نباید محدودیتی برای تامین مواد اولیه داشته باشد و اگر نیاز به‌ واردات باشد هیچ محدودیتی در نظر نخواهیم گرفت.

وي همچنين در خصوص ۴۰ واحد کوچک و متوسطی كه در استان فارس دچار مشکل هستند نیز بیان کرد: قول نخواهم داد که طی ۱۰ روز مشکلات را حل کنم اما نیاز این ‌واحدها تا پایان سال را برطرف خواهم کرد.

معاون امور صنايع وزارت صنعت، معدن و تجارت يادآورد شد: در حالي كه باید حجم جذب نقدینگی ۴۰ درصد باشد اما تاکنون تنها ۳۲ درصد جذب نقدینگی داشته ایم.

تا پایان سال 8 پروژه با اعتبار 10 هزار میلیارد تومان در فارس به بهره‌برداری می‌رسد

علی همتی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس نیز در این همایش گفت: بار مشکلات آنقدر زیاد است که با جلسات رونق تولید و رفع موانع تولید نمی‌توان مشکلات موجود را حل و فصل کرد.

وی با بيان اينكه همه صنعتگران مشکلاتی دارند كه دل ما هم از این مشکلات به درد می آید، افزود: باید پرسید كه چه کسی متولی و مسئول حل این مشکلات است؟ تا چه اندازه کارگروههای رفع موانع و رونق تولید می توانند این مشکلات را رفع کند؟

همتی خاطرنشان کرد: بیش از 206 جلسه کارگروه رفع موانع تولید در استان فارس برگزار شده است که تنها در سال 95 بیش از 663 میلیارد تومان تسهیلات به واحد ها پرداخت شده و از سال 96 تاکنون نیز یک هزار و 126 میلیارد تومان به واحد‌های مشکل‌دار پرداخت شده است.

همتی با بیان اینکه با چنین ساختاری نمي توان همچنان مشکلات واحدهای تولیدی را رفع کرد و باید ساختار‌های اقتصادی کشور تغییر کند، بیان کرد: فضای اقتصادی را با تلنگرهای مقطعی نمی‌توان بهبود بخشید بلکه باید نگاهی جامع بر وضعیت اقتصادی داشته باشیم.

رئيس سازمان صنعت معدن و تجارت فارس بدون اشاره به کشوری خاص اظهار كرد: اگر با حفظ کرامت رابطه مان را با دنیا بهبود ببخشیم و دنیا هم رابطه اش را با ایران خوب کند قطعا عمده ای از این مشکلات رفع می شود!

وی اضافه کرد: در چنین شرایطی استان فارس قادر به صادرات 10میلیارد دلاری تولیدات خود به کشورهای مختلف جهان است، این درحالی است که به دلیل مشکلات فعلی، پیش بینی کرده ایم میزان صادرات از فارس امسال به دومیلیارد دلار برسد .

همتی ميزان صادرات استان فارس در سال گذشته را یک میلیارد و 333 میلیون دلار عنوان و اظهار کرد: صادرات فارس در سال گذشته از لحاظ وزنی 25 و از لحاظ ارزشی 50 درصد افزایش یافته است و امسال هدف‌گذاری صادراتی استان فارس بالغ بر 2 ‌میلیارد دلار است.

وی با اشاره به اینکه تا پایان امسال 225 پروژه صنعتی در فارس افتتاح می‌شود، گفت: این پروژه‌ها با سرمایه‌گذاری 12 هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی به بهره‌برداری می‌رسد که حدود 10 هزار میلیارد تومان آن مربوط به 8 پروژه است.

بروکراسی اداری عامل بسته شدن فضای اقتصاد کشور

سهراب شرفي، رئيس خانه صنعت، معدن و تجارت استان فارس نیز در این مراسم تاكيد كرد كه بايد دست از ديوان سالاري و لجبازي در مسير تسهيل اقتصادي برداشته شود و شجاعانه وارد ميدان شويم تا از اين بحران عبور كنيم .

وی به بروکراسی شدید اداري در كشور و مشكلات ناشي از آن اشاره و بر لزوم چاره‌اندیشی برای حل این مشکلات تاکید و خاطرنشان كرد: آنچه كه فضاي اقتصادي را پيرمرد و ناتوان كرده، همان بروكراسي است كه بر فعاليت اقتصادي سايه انداخته و آن را بي رمق كرده است.

شرفی با تصريح بر اينكه همچنان ميراث بروكراسي و كاغذ بازي اداري از دولتي به دولت ديگري انتقال مي يابد و همچون عنکبوت بر تن اقتصاد تار تنیده است و عاملی برای بسته شدن فضای اقتصادی شده است، افزود: طي اين سال‌ها هرگز شاهد نبوده‌ايم كه مجلس و دولت به دنبال عقيم شدن بروكراسي اداري باشند؛ چرا كه ديوان سالاران دست از اين شيريني بر نمي دارند !

رئيس خانه صنعت، معدن و تجارت استان فارس همچين اعتقاد دارد كه يك سو نگري و تصويب قوانين خشك و ناكارآمد از سوي مجلس و اجراي آن از سوي دولتمردان وقت، باعث کند شدن حرکت‌ها و فعالیت‌های اقتصادی و عقب ماندن از قافله‌ی پرسرعت صنعت در جهان شده است.

شرفي با بيان اينكه علي رغم تلاش برخي مديران دلسوز اما همچنان شاهديم كه در به روي همان پاشنه مي‌چرخد، گفت: متاسفانه با توجه به وضعيت كنوني صدور بخشنامه هاي خلق الساعه بر اين مهم صحه گذاشته است.

وي كه معتقد است استان فارس هم از اين وضعيت مستثني نيست، يادآور شد: متاسفانه مركز به دليل عدم اشرافيت بر واقعيت هاي موجود، تكيه بر كارشناسي هاي ضعيف كرده و نسخه‌های کلیشه‌ای برای همه می‌نویسد که نه‌تنها دردی را دوا نکرده که بر عوارض و مشکلات می‌افزاید.

رئيس خانه صنعت، معدن و تجارت استان فارس با بيان اينكه اقتصاد ما سال ها است كه در حالت جنگ به سر مي‌برد، اضافه کرد: در شرايط كنوني صنعتگران، معدنچيان و فعالان اقتصادي ما همزمان در چند جبهه در حال جنگيدن هستند.

شرفي با بيان اينكه امروز اخراج پي در پي از بازارهاي جهاني، آرزوي حاكم شدن سياست اقتصادي، تامين منابع ارزي و ده‌ها مسئله‌ی ديگر به مثابه مثنوي هفتاد من کاغذ شده است، گفت: وجود اين همه مشكلات و قوانين ناكارامد امروز دامان دولت را هم گرفته و دولت نمي تواند با تكيه بر طلاي سياه نفتي كشور را به خوبي اداره كند و تازه دچار دردهاي فعالان اقتصادي دچار شده است.

قوانین کهنه عامل کند شدن اقتصاد است

رئيس خانه صنعت، معدن و تجارت استان فارس با بیان اینکه قوانین کهنه عاملی برای کند شدن اقتصاد است و فعالین اقتصادی نیز متاثر از این قوانین کندکننده باید فعالیت کنند، گفت: به علت‌ قوانینی که داریم از اقتصاد جهانی بسیار عقب افتاده‌ایم و این عقب‌ماندگی هر روز بیشتر از گذشته شده است.

وی با بيان اينكه علي رغم وجود مشكلات اقدام جدي انجام نشده است و همچنان منتظر اتفاقات ناگوار هستيم، افزود: با توجه به روش ها و قوانين كنوني، زمينه براي هجمه ها و تحريم ها زياد است.

رئيس خانه صنعت، معدن و تجارت استان فارس با بيان اينكه امروز توجه به كارآفرينان و نخبگان و ثروت سازان جامعه بايد در اولويت امور قرار گيرد، عنوان كرد: در هيچ كجاي دنيا بدون استفاده از توان كارآفرينان و نخبگان مسير توسعه پيموده نمي شود.

شرفی با تصريح بر اينكه انتظار داريم مسئولان كشور به ويژه مسئولان قوه مجريه به دنبال فهم واقعيت و نه تحليل آن باشند، گفت: امروز نتيجه سوء مديريت و نبود مهارت در تدوين قوانين پرداخت تاوان سنگینی از سوی فعالان اقتصادی است.

وی ادامه داد: روشن نگه داشتن چراغ يك واحد به منزله يك معجزه است و با شرايط فعلي تعارف نداريم و مسئولين بايد به آن به عنوان يك عبادتگاه نگاه كنند.

شرفي با اشاره به خشكسالي و مشكلات عديده در فارس، خواستار توجه ويژه به واحدهاي كوچك و متوسط اين استان شد و پیشنهاد داد که به واحدهای کوچک و متوسط فارس که بیش از 90 درصد واحد‌های اقتصادی استان را تشکیل می‌دهند نگاه بخشی کرد و تسهیلاتی مجزا به آنها پرداخت شود تا شاهد بهبود وضعیت اقتصادی واحدهای کوچک و متوسط باشیم.

50درصد توان معادن استان مغفول مانده است

محمدحسین شرافت، نماینده خانه صنعت، معدن در این جلسه با بیان اینکه در کشور بیش از 280 هزار نفر با سرمایه‌گذاری 16 هزار میلیارد تومانی در حوزه معادن فعال هستند، اظهار داشت: بیش از 50 درصد ظرفیت معادن استان فارس رها شده است.

وی با بیان اینکه یکی از مواردی که هنوز مغفول مانده است ایجاد ارزش افزوده در تولید سنگ‌های زینتی است، گفت: نباید فرآوری‌کننده وارد حوزه صادرات شود تا بتوانیم با تخصصی‌کردن خوشه‌های صنعتی بیش‌ترین بهره‌وری را از حوزه معادن داشته باشیم.

در این مراسم از 69 واحد برتر در استان فارس تقدیر شد که از جمله این واحد‌ها می‌توان به پشم شیشه ایران، سیمان لامرد، لاستیک‌سازی دنا، سیمان سفید استهبان، آرد خوشه فارس و پگاه فارس اشاره کرد.